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L'ABBAYE DE SAINT-JACUT-DE-LA-MER (année 818 à 1165)

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SUBSECTION I - LOUIS LE DÉBONNAIRE IMPOSE LA RÈGLE DE SAINT BENOIT AUX ABBAYES BRETONNES.

Sainct Jagu estant mort, il est très certain que les religieux procédèrent à une nouvelle élection et que les abbez suivants firent garder exactement la façon de vivre que gardoient les autres religieux de Bretagne. Or cette façon estoit celle en laquelle vivoit Sainct Jagu, laquelle il avoit tirée de Budoc, escossais [Note : Budoc était irlandais, plutôt qu’écossais] et qui fut gardée depuis quatre cens, jusqu’à huict cens dix huict (d’où je tire combien de saints, il y a eu en ce monastère, puisque les religieux y vivoient, avec tant de rigueur).

Mais Louis le Débonnaire ayant tué Morvan, que les Bretons avoient esleu pour roy et rompu leur armée, près la forêt de Brezerac, s’en vint à Vennes où il convoqua les Estatz, et fist une ordonnance par laquelle il commanda que tous les monastères de la Bretagne recevroient la règle de notre Bienheureux Père S. Benoit, comme il paroit par la charte suivante que j’ai tirée de l’abbaye de Landévennec [Note : Cette charte test rapportée par Dom Morice, Preuves, tome 1er, col. 228], « In nomine domini Dei et Salvatoris nostri Jesu Christi, Hludovicus, divina ordinante clementia, Imperator Augustus, omnibus episcopis et universo ordini ecclesiastico Britanniae consistenti. Notum sit quod dum Matmonocus abbas, ex monasterio Landevinoch nostram adisset praesentiam, et illum sive de conversatione monachorum illarum partium consistentium, sive de tonsione interrogassemus et ad liquidum nobis qualiter haec forent patefecisset : cognoscentes quomodo ab Scotis, sive de conversatione, sine de tonsione capitum accepissent, dum ordo totius Sanctae Apostolicae atque Romanae Ecclesiae aliter se habere dinoscitur ; placuit nobis ut sive de vita, seu etiam de tonsura, cum universali Ecclesia, Domino dispensante, nobis commissa, concordarent, et ideo jussimus ut et juxta regulam Sancti Patris Benedicti viverent, quae possibilis et laude digna est. Et de tonsura capitis juxta taxatum modum cum sanctae Ecclesiae Romanae quae per orbem terrarum dilatata est, concordent unitate. Et eumdem vivendi morem juxta quod in sancti et eximii patris Benedicti regula scriptum est in hoc monasterio predicto teneant, et in subjectis ejus caeteris, quae nostrum plenissimum jussum exequi valuerint. Haec piissimi Hludovici Imperatoris, praecepta, de manu ejus roborata. » SIGILLUM HLUDOVICI Serenissimi Imperatoris.

Au bas de ceste charte sont escrits ces mots : « Haec eodem anno praedicto, capta est in eodem monasterio supra scripto regula patris Benedicti », qui fut l’an huict cens dix huict, et non seulement en ce monastère de Landévennec, mais à Saint Gildas de Rhuys et à Saint Jagu de l'Isle (aujourd'hui Saint-Jacut-de-la-Mer).

 

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SUBSECTION II - CE QUI S’EST PASSÉ EN CE MONASTÈRE DEPUIS 818 JUSQU’A 1165.

Le pape Alexandre III prend sous sa protection les possessions de Saint-Jacut.

Les religieux de Saint Jagu ayant pris la règle de Nostre bienheureux père S. Benoît, ils la gardèrent en la mesme façon qu’on la gardoit en France, ce qu’ils continuèrent assez longtemps. Or de savoir maintenant le temps auquel ils se relaschèrent, c’est ce que je ne puis dire. Seulement, je puis asseurer que du temps de l’abbé Henry estoit en vie, la régularité estoit exactement observée. Lequel envoya à Rome au pape Alexandre troisiesme pour avoir confirmation et ratification du bien que l’on avoit donné à ce monastère, comme l’on peut voir par la mesme bulle, laquelle estant une exposition de tout le bien de ce monastère, des prieurés et cures qui en dépendent, il est nécessaire de la coucher ici tout au long.

« Alexander episcopus, servus servorum Dei, dilectis filiis Henrico, abbati monasterii Sti Jacuti de Insula maris, ejusque fratribus tam presentibus quam futuris regularem vitam professis, in perpetuam memoriam : Desiderium quod ad religionis propositum et animarum salutem pertinere monstratur sint aliqua etiam dilatione complendum. Ea propter, dilecti in Domino filii, vestris justis postulationibus clementer annuimus et prefatum monasterium in quo divino mancipati estis, obsequio sub beati Petri et nostra protectione suscipimus et presentes scripti privilegia communimus, in primis siquidem statuentes ut ordo monasticus, qui secundum Deum et beati Benedicti regulam in vestro manasterri noscitur institutus, perpetuis ibidem temporibus conservetur. Praeterea quascunque possessiones, quaecunque bona idem monasterium in praesentiarum juste et legitime possidet, aut in futurum, concessione pontificum, largitione regum vel principum, oblatione fidelium seu aliis rationalibus modis, vestro proprio nomine et adeptione firma vobis vestrisque successoribus et illibata permaneant : in quibus haec propriis duximus exprimenda vocabulis : Ecclesiam S. Salvatoris de Dinan cum omnibus pertinentiis suis, Ecclesiam S. Mariae de Tremoreuc cum omnibus pertinentiis suis, Ecclesiam S. Cadoci, Ecclesiam S. Scoci, quidquid juris habetis in ecclesia S. Petri de Ploballeio, ecclesiam S. Petroci, ecclesiam S. Petri de Cherchen, quidquid juris habetis in ecclesia S. Petri de Corsol, quidquid juris habetis in eclesia S. Petri de San Postan, Ecclesiam S. Mariae de Belenré, quidquid juris habetis in ecclesia S. Petri de Henon, Insulam de S. Castro cum appenditiis suis, terram quae dicitur Meurié in Tref, ecclesiam S. Ylani, quidquid juris habetis in ecclesia S. Numenterii, ecclesiam S. Mauri, locum Meloci cum appenditiis suis, ecclesiam S. Jacuti de Lelméné, ecclesiam S. Egidii de Tremeldero, ecclesiam Trinitatis de Porrooit cum omnibus appenditiis, Bodihuc cum omnibus appenditiis, ecclesiam S. Leviani cum omnibus pertinentiis, ecclesiam de Tremeler, claustrum Briaci cum omnibus appenditiis suis, locum S. Yorelli cum appenditiis suis, quidquid juris habetis in ecclesiam S. Michaelis de Guentonensi, ecclesiam S. Lerhandi, ecclesiam de Botloi, villam Christi de Leguarrio cum omnibus pertinentiis suis, ecclesiam de Penvenna, ecclesiam S. Mariae de Lannion cum omnibus pertinentiis suis, ecclesiam S. Jacuti de Pleistin, duas partes décimae de Lanmur, quidquid juris habetis in ecclesia de Plegano, ecclesiam S. Guingualoci, villam Christi de Pleiber cum appenditiis suis, ecclesiam S. Guemelli, ecclesiam S. Margaritae de Islehan et ecclesiam de Lentona cum omnibus supradictorum ecclesiarum pertinentiis. Decernimus ergo ut nulli omnino hominum liceat prefatum monasterium temere pertubare, aut illius possessiones auferre, vel ablatas retinere presumat, seu quibuslibet rationibus fati gare, sed et ipsa bona et vitae reserventur eorum pro quorum gubernatione et sustentatione concessa sunt usibus omnimodis, profutura salva tamen Sedis Apostolicae authoritate et diocesanorum episcoporum canonica constitutione. Si ijitur in futurum ecclesiastica secularisve persona hanc nostrae constitutionis paginam sciens contra eam .....mere contraire attemptaverit, secundo, tertiove commonita, nisi presumptionem sua congrua satisfactione correxerit, potestate honorisque sui careat dignitate, reamque si divino judicio existere et perpetrata iniquitate cognoscat, ita sacratissimo corpore et sanguine Dei et Domini Redemptoris nostri Jesu Christi aliena fiat et in extremo examine districtae subjaceat ultioni ; cunctis autem eidem loco sua jura servantibus sit pax Domini nostri Jesu Christi quatenus et hic fructum bonae actionis percipiant et apud destrictum judicem praemia aeternae pacis inveniant. Amen, Amen, Amen. Ego Alexander, Catholicae Ecclesiae episcopus. Ego... tituli S. Crucis in Hierusalem, Ego Henricus, Cardinalis tituli SS. Nerei et Achillei, Ego... tituli S. Anastasiae, Ego Albertus, Cardinalis presbiter tituli S. Laurentii in Lucina, Ego Guillelmus, presbiter Cardinalis tituli S. Petri ad Vincula. Ego Ulbaldus, Hostiensis Episcopus, Ego Bernardus, Portuensis et S. Rufinae episcopus, Ego Gualteri us, Albanensis episcopus, Ego Jacintas, diaconus Cardinalis S. Mariae, Ego Oddo, diaconus Cardinalis S. Nicolai in carcere Tulliano, Ego Ardicio, diaconus Cardinalis S. Theodori, Ego Petrus, diaconus Cardinalis S. Eustachii, juxta templum Agrippaae, Ego Raimun dus, diaconus, Card. S. Mariae inviolatae, Ego Johannes, diaconus Cardinalis S. Mariae in Porticu... per manum Hermanni S. Romanae Ecclesiae subdiaconi et Notarii, II nonas Junii, indictione XI, Incarnationis dominicae anno M° C° L x III°, Pontificatus vero domini Alexandri Papae III, anno IIII° ».

Note : A cause de l’intérêt capital que présente ce document, nous donnons la traduction de ses passages les plus importants, Comme il est impossible aujourd’hui d’identifier certains noms, nous les avons remplacés par des points. « De plus nous voulons que les possessions et biens dont jouit légitimement et justement votre monastère et dont il jouira et tiendra de l’accord des évêques. de la générosité des rois et des princes, de l’offrande des fidèles ou acquerrera par d’autres moyens raisonnables, demeurent votre propriété personnelle et celle de vos successeurs. Dans ces biens, nous désignons spécialement : l'église de St-Sauveur de Dinan avec toutes ses dépendances, l’église Ste-Marie de Tremereuc avec toutes ses dépendances, l’église de St-Cadoc (St-Cadreuc), l’église de St-Cieu (Lancieux), tous les droits que vous avez dans l’église St-Pierre de Ploubalay, l’église de St-Petroc (Trégon), l’église de St-Pierre de Créhen, les droits que vous avez dans l’église St-Pierre de Corseul, les droits que vous avez dans l’église de St-Pierre de St-Potan, l’église de Ste-Marie de Bellanray (entre St-Lormel et le Guildo), les droits que vous avez dans l’église de St-Pierre de Hénan (Hénansal), l'isle de St-Cast avec ses dépendances .... l’église de St-Ilan ...., l’église de St-Maur (prés de Plancoet) le lieu de Méloir avec ses dépendances (St-Méloir-des-Bois), l’église de St-Jacut-du-Mené, l’église de St-Gilles de Tremeldero (?) ...... l’église de la Trinité de Porhoët avec toutes ses dépendances, Bodieuc (en Mohon) avec toutes ses dépendances, l’église de St-Leau (en Plumieux) avec toutes ses dépendances. l’église de Tremeler (?) ...., l’église de Botloi ...., l’église de Penvennan (Penvenan), l'église de Ste-Marie de Lannion avec toutes ses dépendances (Kermaria-an-Draou), l’église de St-Jacut de Plegestin (Plestin-les-Grèves), deux parties de la dîme de l’église de Lanmeur, certains droits en l’église de Plougasnou, l’église de St-Gwennolé (peut-être Locquénolé ?), le lieu de Pleyer-Christ (Pleyber-Christ ?) et ses dépendances ...., l’église de Ste Marguerite de Iselhans et l’église de Lintonn...

Ce pape Alexandre III était en 1159 et mourut l’an 1180 [Note : Alexandre III mourut en 1181. Il est connu par ses luttes contre Frédéric Barberousse], selon quelques auteurs.

Il y a plusieurs choses spécifiées dans cette bulle que l’on ne sait à présent où elles sont. Celles dont on a la congnoissance sont les prieurés dont je parleray cy après, comme aussi des cures dépendantes de ce monastère. Cette bulle ne fait mention des prieurés de Lezardrieux, de St Jaguel et de Locquenvel, ce qui me fait dire qu’ilz ont esté donnez à ce monastère après cette bulle et par ainsi qu’il ny auroit pas plus de quatre cens ans, qu’ils seroient en cette abbaye (M. Lemasson).

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